Podobný efekt, ako otázka „Spýtam sa ťa čo čítaš a zistím, akým si človekom“, má otázka „Povedz mi, ako plánuješ a ja ti poviem, aká si firma“.
Napriek tomu, že plánovanie je jednou z piatich základných funkcií manažmentu, sa v praxi stretávame s výraznou variabilitou postojov manažérov. Na jednej strane škály postojov sa nachádzajú tí manažéri, ktorí proces plánovania zbožštili a povýšili na najvyšší stupienok dôležitosti. A naopak, na druhej strane sú tí, ktorí v plánovaní vidia stelesnenia všetkého zla a nepovažujú ho za povšimnutia hodný manažérsky nástroj.
Bez profesionálneho plánovania, na amatérskej alebo dokonca žiadnej úrovni, sa dajú úspešne riadiť malé a hranične stredné firmy. Podobný efekt, ako otázka „Spýtam sa ťa čo čítaš a zistím, akým si človekom“, má otázka „Povedz mi, ako plánuješ a ja ti poviem, aká si firma“. Kritici profesionálneho plánovania najmä z radom manažérov a majiteľov stredných firiem sa často pýtajú, že načo by si mali komplikovať život a zbytočne ho zbyrokratizovať, doplniť o činnosti, ktoré neprinášajú žiadnu hodnotu. Plánovanie neprinesie nový biznis. Iba problémy s vyhodnocovaním, porovnávaním, zdôvodňovaním rozdielov. O plánovaných číslach, či už na strane obratu alebo nákladov bude vedieť viacej ľudí, nepotrebujeme sa zbytočne otvárať pred zamestnancami, nikdy nevieme, kto pošle email s našimi plánmi tam, kde nechceme.
Čo sa stane v prípade, keď absentujú plánovacie procesy vo firme, kde by už nemali chýbať?
- Riskujeme, že nezachytíme riziká pre náš biznis skôr, ako sa stanú reálnym ohrozením podnikania. Ak procese plánovania zohľadníme všetky okolnosti a poznatky, ktoré sú nám v tom čase známe, potom každá odchýlka od plánovaného vývoja je indikátorom potenciálnej hrozby. Prečo neplníme plán? Kde sme sa pomýlili, či už v pozitívnom, ale aj negatívnom slova zmysle?
- Zbavujeme sa veľmi účinného kontrolného mechanizmu zameraného na sledovanie želanej výkonnosti manažérov a zamestnancov. V pláne jasne deklarujeme, čo chceme, aby bolo prioritou práce manažérov, aké výsledky majú každý, v danej oblasti riadenia dosiahnuť. Plánom určujeme priority, plán zhmotňuje našu vôľu a naše očakávania od ostatných ľudí vo firme.
- Stávame sa ľahkou korisťou pre tých, ktorí plánujú a často plánujú aj náš koniec. Ak naši konkurenti účinne plánujú a my nie, hoci by sme už mali, potom je veľmi pravdepodobné, že sú efektívnejší a konkurencieschopnejší. A úspešnejší. Častou príčinou stagnácie podnikateľského vývoja firiem a prešľapovania na jednom mieste je absencia zmysluplného plánovania.
- Stáva sa, že plytváme ťažko zarobenými a získanými zdrojmi, lebo nás naša intuícia a zdravý rozum sklamú a nasmerujeme ich do slepej uličky podnikania. Zodpovedne realizované profesionálne plánovanie nás núti zvažovať a „prepočítavať“ všetky okolnosti realizovaných podnikateľských aktivít a rovnako tak všetkých zamýšľaných podnikateľských aktivít. Je málo pravdepodobné, že povieme „áno“ a do plánu zaradíme zámer, ktorý nebude mať správne čísla a na ktorý nebudeme mať zdroje.
- Nereagujeme adekvátne na nové príležitosti, lebo nevieme, či si ich môžeme dovoliť alebo nie. Spoliehanie sa na zdravý rozum často vyústi v defenzívny prístup k podnikaniu. Veď nám stačí, čo máme. Načo je nám nový biznis, keď naň nemáme peniaze? Nezvratné a chybné zamietavé rozhodnutia vykonané pod tlakom prehnanej opatrnosti majú potom z dlhodobého pohľadu zásadný dopad na úspešnosť podnikanie.
Manažérska funkcia „plánovanie“ má pri svojom praktickom uplatňovaní veľa odtieňov a jedinečností, ktoré závisia od odvetvia, veľkosti firmy, či predmetu podnikania. Počas svojej praxe som sa stretol s firmami, ktoré mali plánovanie uplatňované vo svojej podnikateľskej praxi na mimoriadne užitočnej úrovni, ale nemálo bolo aj takých, pri ktorých som po spoznaní situácie onemel a dlho hľadal správne slová, ako začať.
Plánovanie je základnou manažérskou funkciou, ktorá slúži pripraveným.